Przesyłanie bezprzewodowe protokołu DMX512, różnice miedzy Wi-Fi a wireless DMX512

     Przesyłanie sygnału DMX512 bezprzewodowo obarczone jest zamieszeniem pojęciowym, gdyż wrzuca się do jednego worka standard Wi-Fi nazywając tak inne niekompatybilne systemy radiowe.
    

Na zdjęciu powyżej pokazany jest przykład równoczesnego występowania dwóch rodzajów transmisji radiowych :
  1. Wi-Fi - której punktem centralnym jest router i opiera się na standardach IEEE802.11. Każde urządzenie ma przydzielony adres IP . Częstotliwość nośna ma standardowo wartość 2.4GHz lub 5GHz .
  2. Własny protokół komunikacji modułu radiowego o częstotliwości 2.4GHz niezgodny z Wi-Fi i nie można go połączyć z ruterem lub kartą sieciową bezprzewodową w komputerze. 

 Tak rozdzielone pojęcia pozwalają zrozumieć ideę transmisji bezprzewodowych i wdrożyć w swoich rozwiązaniach.

Pożądane jest aby częstotliwości nośne tych systemów różniły się aby się wzajemnie nie zakłócały się . W praktyce lepiej używać Wi-Fi o wartości częstotliwości 5GHz.

Na rynku występują różne moduły radiowe DMX512. Te użyte w przykładzie są bez obudowy i można je zamontować w urządzeniach DMX512, jednak gdy istnieją przesłanki aby podłączać je do zewnętrznych złącz XLR-3 to lepiej użyć rozwiązań z obudową i zasilaczem . 

Montując w środku urządzeń DMX512 należy zapewnić modułom zasilanie z oddzielnej przetwornicy np: 24V/5V gdyż w większości przypadków pobieranie go ze stabilizatorów 5V na płytkach spowoduje zakłócenie pracy urządzenia gdyż nie będzie miał wystarczającej wydajności prądowej.

Złącza RDX0 i RDX1 z opisanymi sygnałami dla modułów radiowych DMX512 (płyta główna starszej wersji bramki ARTNET "PROMYK 3.00")


Realizacja instalacji modułów radiowych przez użytkownika w bramce ARTNET PROMYK 3.00 (starsza wersja)

Realizacja instalacji modułów radiowych przez użytkownika w bramce ARTNET PROMYK 3.00 (nowsza wersja)


Powyższe zdjęcia prezentują montaż modułów radiowych dokonanych przez użytkownika a nie producenta, ponieważ obudowa nie jest plombowana i przystowana do takiego montażu (jest to oposane w instrukcji produktu (link do pdf) 

Jednak nie zawsze można iść po kosztach i montować takie moduły radiowe w lampach DMX512 np: ze względu na gwarancję , brak miejsca, zasięg modułów czy opóźnienia (latencja i jitter).

Do większego zasięgu i zasilania bateryjnego jest urządzenie np: ADJ Wifly (transmisja radiowa niekompatybilna z Wi-Fi). Inne znane to BlueDMX używający zasilacza zewnętrznego. To urządzenie jest akurat wyjątkiem potwierdzającym regułę, gdyż używa standardu Wi-Fi, ale inne wyglądające podobnie innych firm już nie, więc warto przeczytać instrukcję aby się upewnić .

W przypadku używania modułów bezprzewodowych należy sobie uświadomić kwestię opóźnienia transmisji jak i zmienności opóźnienia (Jitter) co może być widoczne dla kilku Universe a w szczególności ekranów LED. 

Czas wysłania ramki DMX512 składającej się z 512 kanałów wymaga czasu około 22mS co oznacza że moduł radiowy musi tą ramkę opakować i wysłać . Im wolniejsza prędkość transmisji radiowej , błędów transmisji i innych czynników psujących tą komunikację tym latencja i jitter mogą być większe.  

Przykład systemu radiowego DMX512 2x 512 kanałów DMX512, większość takich urządzeń radiowych posiada przełącznik kanałów radiowych i dla wyjścia DX0 i DX1 można ustanowić oddzielny kanał radiowy.

Bramki Artnet DMX512 korzystając z technologii ETHERNET mogą być sterowane na większe odległości niż stosując systemy radiowe, gdyż korzystając z infrastruktury sieciowej można sterować urządzenia na tysiące kilometrów, jednak tam gdzie infrastruktury takiej nie ma można się wspomóc rozwiązaniem bezprzewodowym.


 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PHOTON 2 -aplikacja ARTNET DMX512 dostępna na iPAD

Dlaczego zrezygnować z "kostki "USB DMX512 z rodziny OPEN ENTTEC pod Windows 10 i 11? Ostatni post w tej kwestii.